Jdi na obsah Jdi na menu
 


Honda CBF 1000

13. 3. 2007

Honda CBF 1000

Řada CBF se v roce 2006 rozrostla o litrový model. Písmeno F jsme si většinou navykli v označení motocyklů vídat tam, kde se jedná o poslušnější verzi, motocykl více cestovního, než sportovního charakteru. V případě Hondy CBF 1000 tomu tak sice je, ale dovolte mi, abych použil trochu poopravený příměr „vlk v rouše beránčím“. Honda CBF 1000 je tak trochu raketa v designu civilní motorky.

S Hondou CBF 1000 je všechno tak snadné! Sednete a jedete. Jen se rozjedete, na tachometru je 100, zlehýnka přidáte a je tam 200. Trochu vezmete za brzdy a stojíte na fleku, ABS to ohlídá. Pokud máte naježděno, nemusíte si na nic zvykat. Všechno je tam, kde to má být a chová se to tak, jak se jen mohou chovat produkty dlouhého vývoje technické špičky v oboru.

Kdybych chtěl hledat protiklady k litrové CBF, budou to motocykly Buell, Yamaha MT-01, a třeba i Aprilia Tuono. Jsou to také naháče, motorky stejné výkonové kategorie, ale jsou to dravé šelmy ke krocení, motorky pro celého chlapa. Pro koho je tedy Honda CBF 1000? Rozhodně pro toho, kdo to má v hlavě dobře srovnané.

Je to motocykl pro klidnější, vyzrálé jezdce, kteří rádi velí silnému stroji. Už na první pohled decentní, přitom ale dravý design jen s lehkou polokapotáží, sloužící pro jízdní komfort při vysokých rychlostech, odhaluje stroj, techniku. Přestože jsou pro potěšení oka technika všechny detaily viditelné, je motocykl velmi uhlazený, bez rušivých partií, s minimem jakýchkoli výčnělků. Dokonce i blikače jsou citlivě integrovány do sporých krycích plastů.

Jak je Honda CBF 1000 uhlazená pro oko, je uhlazená i svým chováním. Omezením přebytku výkonu původního sportovního motoru bylo dosaženo na krátkozdvihový čtyřválec neuvěřitelného výsledku. Nástup výkonu spolu s úžasně kultivovaným během motoru od nejnižších otáček vám umožní se flákat po silnici šedesátkou na šestý rychlostní stupeň a cítíte, že pokud v tomto režimu nepožadujete výraznou akceleraci, tak se motor netrápí.

Když z té šedesátky ale chcete trochu vystartovat, tak o dva kvalty dolů. Nebo o čtyři? Ano, s klidem o čtyři, pak ale najednou sedíte na trochu jiné motorce a motor dává vědět, ze kterého hnízda se vyklubal. Motor Hondy CBF 1000 je důkazem, že i vstřikování se dá vyladit tak, aby motor pracoval bez zakolísání od volnoběhu po nejvyšší otáčky. Řadový čtyřválec se vstřikováním paliva PGM – F1, vyvinutý pro poslední model supersportu CBR 1000 RR Fireblade, byl specielně vyladěn pro navýšení kroutícího momentu v nízkých a středních otáčkách. Proti původnímu určení motoru nebyl kladen důraz na výkonovou špičku při vysokých otáčkách, tabulkový výkon motoru je proto výrazně nižší, zato brutální nárůst kroutícího momentu při nižších a středních otáčkách podtrhuje charakter motocyklu Honda CBF 1000.

Jak na pětistovce CBF vychutnáte všestrannou pohodu a na šestistovce ladění víc do sportovna, tak litr kromě nečekané pohody stále překvapuje elasticitou motoru. Ten podává úžasný, ale velmi přátelsky servírovaný výkon při tak obrovském rozsahu otáček, že člověk za jízdy pořád mimoděk hledá úseky, kde by mohl bez řazení jen tak vzít za plyn a vychutnat ten „přímý převod od plynové rukojeti na zadní kolo“, bez postřehnutelného zpoždění zprostředkovávaný vynikajícím motorem.

Že tvůrci motocyklu v maximální míře mysleli na ergonomii a jízdní pohodu je patrné také z polohovatelného sedla jezdce nejen ve svislé, ale i v podélné rovině, z polohovatelných řídítek a do dvou poloh seřiditelného větrného štítku. Plně seřiditelné odpružení podvozku odpovídá možnostem komfortní, ale i sportovní jízdy. Brzdy mohou být na přání vybaveny protiblokovacím zařízením ABS.

Honda CBF 1000 je ve všech směrech dotažená k dokonalosti a prezentuje současná maxima obyčejné klasické motorky.